1.0 TEKNIK MODIFIKASI TINGKAH LAKU
Modifikasi tingkah laku ialah suatu pendekatan yang bersistematik untuk
mengubah tingkah laku melalui aplikasi pelaziman. Guru-guru boleh menggunakan
banyak teknik untuk memodifikasikan tingkah laku murid-muridnya. Guru-guru
perlu menggunakan satu sistem pengurusan tingkahlaku bermasalah dengan membuat
pemantauan dan penilaian terhadap tingkahlaku bermasalah di dalam bilik drajahnya.
Tujuan teknik modifikasi tingkah laku ialah mengaplikasikan ganjaran peneguhan
(hadiah/dendaan) untuk mengurangkan atau menghapuskan tingkah laku bermasalah
atau mengajar murid respon-respon yang baru. Berikut ialah huraian pelbagai
teknik yang sesuai digunakan untuk perlaksanaan program modifikasi tingkah laku
murid-murid di sekolah.
Ø Positif dan peneguhan
Negatif
Menurut Skinner
( 1930 ), tingkah laku boleh diajarkan dan dipelajari melalui satu stimuli yang
sesuai yang diberi sebaik saja wujunya tingkah laku operan itu. Peneguhan boleh
berupa positif dan negatif.
Ø Peneguhan Positif
Guru-guru yang
mahir selalu menggunakan ganjaran yang efektif dan ganjaran yang sesuai
(stimulus) untuk meningkatkan respon positif. Ganjaran ini boleh berlaku dalam
bentuk hadiah materialistik atau dalam bentuk penerimaan sosial di dalam bilik
darjah. Peneguhan positif ialah satu proses di mana guru-guru akan cuba
mengawal tingkah laku murid dengan motivasi, hadiah dan sentuhan serta
kata-kata perangsang yang dapat membaiki/ mengubah tingkah laku murid-muridnya.
Peneguhan positif juga berfungsi sebagai ganjaran yang mendorong individu
mengulangi tingkah laku berulang-ulang. Terdapat dua jenis ganjaran/ peneguhan
positif iaitu:
i)
Ganjaran
primer ( susu, makanan, gula-gula)
ii)
Ganjaran
terlazim (bintang, token, markah tinggi, penerimaan sosial dan sentuhan,
perkataan (lisan dan bertulis), permainan dan aktiviti, ekspresi dan wajah guru
(muka atau badan).
Dalam peneguhan sosial,
seorang guru boleh melafazkan kata-kata pujian seperti berikut:
“saya suka cara kamu
melaksanakan kerja awak dalam aktiviti berkumpulan,”
“sangat bagus, itu adalah
satu soalan yang baik.”
Memberi pujian (memberitahu
murid-murid yang lain atau menyebut nama murid-murid yang menunjukkan tingkah
laku yang baik semasa perhimpunan sekolah); dan memuji kebolehan murid-murid
kepada ibu bapa. Peneguhan positif yang lain adalah motivasi dan sentuhan serta
penggunaan perkataan-perkataan inspirasi yang boleh meningkatkan atau mengubah
tingkah laku murid-murid. Beberapacontoh peneguhan positif yang boleh digunakan
oleh guru ialah:
i)
Murid
di suruh untuk menjadi pembantu guru;
ii)
5
hingga 10 minit aktiviti bebas (muri-murid boleh membuat apa sahaja aktiviti
yang mereka suka);
iii)
Guru
menulis nota pujian kepada ibu bapa murid;
iv)
Murid
diberikan masa bebas untuk pergi ke perpustakaan
v)
Murid
diberikan peluang menjadi ketua aktiviti kumpulan;
vi)
Murid
mendengar cerita yang dirakan oleh guru;
vii)
Murid
mendapat senyuman daripada guru setelah memberi respon yang betul;
Ø Peneguhan Negatif
Jikalau
peneguhan positif tidak berkesan, maka guru-guru perlu menggunakan peneguhan
negatif untuk mengawal tingkah laku murid seperti dendaan, memarahi murid,
menggunakan kata-kata kesat atau menyuruh mereka menjalani ‘time out’. Peneguhan
negatif berfungsi mengelakkan dari tingkah laku yang tidak diingini berulang
lagi supaya tingkah laku positif dapat
dikuatkan lagi. Peneguhan negatif meningkatkan kemungkinan berlaku sesuatu
respon. Guru-guru juga boleh menggunakan peneguhan negatif untuk meningkatkan
kemungkinan berlaku sesuatu tingkah laku yang positif. Jika peneguhan positif
masih tidak berkesan, guru-guru perlu menggunakan kaedah disiplin yang lebih
tegas seperti menghantar murid-murid bermasalah kepada guru disiplin.
Dendaan/hukuman
adalah satu lagi teknik modofikasi tingkah laku yang boleh ditadbirkan kepada
murid-murid untuk mengawal tingkah laku negatif. Hukuman merupakan stimulus
yang dapat mengurangkan kekerapan frekuensi satu respons. Jester itu, hukuman
efektif dalam mengurangkan tingkah laku negatif. Denda dilakukan unuk
mengelakkan tingkah laku yang tidak diingini berulang. Dengan erti kata lain
ialah menghentikan perbuatan atau tingkah laku yang tidak baik daripada
dilakukan lagi. Ia biasanya hanya memberi kesan yang singkat sahaja. Apabila
individu terlupa, ia akan mengulangi semula perbuatan atau tingkah laku
tersebut. Semua hukuman harus dimaklumkan kepada murid-murid dan pihak sekolah
dan mesti menentukan bahawa sesuatu hukuman itu dilaksanakan sekiranya guru
telah menyatakannya kepada murid-murid semasa memodifikasi tingkah lakunya.
Beberapa contoh dendaan yang boleh dilaksanakan di sekolah ialah seperti
berikut:
i)
Dimarahi
oeh guru, guru disiplin dan Guru Besar;
ii)
Diberikan
amaran;
iii)
Hukuman
dengan membuat kerja di kawasan sekolah seperti mengutip sampah atau mencuci
tandas;
iv)
“time
out” sama ada di dalam bilik darjah atau di luar bilik darjah;
v)
Di
hantar ke bilik Guru Besar;
vi)
Dan
ibu bapa murid yang menunjukkan tingkah laku bermasalah di suruh datang ke
sekolah untuk membincangkan masalah murid tersebut.
Peneguhan pula sekadar
memberi dorongan agar tingkah laku yang diingini atau sebaliknya berfungsi
dengan sebaiknya.
“Reverse
psychology ialah satu teknik modifikasi tingkah laku yang boleh digunakan oleh
guru-guru untuk mendapatkan tingkah laku yang dikehendaki daripada murid-murid
di dalam bilik darjah. Ia sangat berkesan dengan murid-murid yang berkeyakinan
diri, murid-murid yang degil dan mempunyai konsep kendiri yang tinggi. Ia
adalah kaedah menggunakan psikologi untuk memodifikasikan tingkah laku negatif
kepada positif. Ia bertujuan agar murid-murid dapat melupakan tingkah
laku negatif dan beralih kepada tingkah laku positif. “Reverse psychology” berlandankan
prinsip di mana guru-guru akan membuat satu tindakan yang berlainan daripada
tindakan-tindakan biasanya. Sebagai contoh, jika seseorang guru ingin muridnya
diam, beliau mungkin mengatakan sesuatu seperti berikut, “ Teruskan dan buat
bising sekuat yang anda semua boleh” dalam suara yang kuat dan tegas.
Murid-murid akan memahami maksud sebenar yang ingin diperkatakan oleh guru
ialah untuk mereka diam dengan serta merta kerana mereka mengetahui guru tidak
bermaksud apa yang beliau lafazkan. Prinsip-prinsip “reverse psychology”
dipaparkan dalam situasi berikut:
Guru :”saya pasti yang awak tidak
dapat membuat soalan matematik yang susah kerana ia perlukan seseorang yang
mahir.”
Murid bermasalah :”Tentu saya
boleh.”
Guru :” saya minta maaf, tetapi anda
tidak mempunyai kemahiran yang diperlukan,”
Murid :”Ok, cikgu, lihat apa saya
boleh buat!
Murid bermasalah :”Saya tidak
bersedia untuk membuat matematik!
Guru:”Oleh kerana anda telah
mengatakannya, saya pon tidak bersedia. Saya rasa kita perlu tunggu dan harus
mengenali diri kita dengan lebih rapat sebelum kita membuat sebarang soalan
matematik!
Murid bermasalah: Saya bersedia sekarang juga!
Dalam pengaplikasian teknik ini, guru-guru mesti sangat spesifik dalam
menetapkan matlamat tingkah laku yang perlu dicapai oleh murid-murid mereka.
Contohnya, untuk seseorang murid yang mempunyai tingkah laku bermasalah di mana
dia selalu bergerak dalam bilik darjah, guru boleh menetapkan matlamat tingkah
lakunya sebagai ” Berhenti bergerak di dalam bilik darjah.” akan tetapi, guru
akan terus mengejek murid tersebut untuk berjalan dan berlari lebih di dalam
bilik darjah. Akhirnya, murid akan memahami makna sebenar guru ialah untuk
duduk denagn diam dan menumpukan perhatian pada pengajaran guru.
Shaping merupakan
proses pembentukan tingkah laku yang diingini melalui beberapa peneguhan diberi
secara beransur-ansur. Prinsip shaping ditakrifkan sebagai satu usaha
memberikan ganjaran kepada murid setiap kali dia semakin hamper kepada sesuatu
matlamat tingkah laku yang telah ditetapkan oleh guru. Dalam teknik modifikasi
ini, ganjaran yang ditawarkan oleh guru menjadi semakin besar apabila murid
bergerak hampir ke arah pencapaian matlamat tingkah laku yang telah ditetapkan.
Jika murid secara progresif dapat mencapai objektif tingkah laku positif yang
telah ditetapkan oleh guru, guru akan terus menyediakan ganjaran/ hadiah yang
lebih besar sehingga tingkah laku bermasalah terus berhenti.
Dalam
pengaplikasian teknik ini, guru juga mesti sangat spesifik dalam menetapkan
matlamat tingkah laku yang perlu dicapai oleh murid. Contohnya, untuk murid
yang mempunyai masalah tingkah laku yang mana dia selalu bercakap-cakap dengan
kawannya di dalam bilik darjah, guru boleh menetapkan matlamat tingkah lakunya
sebagai “ berhenti bercakap di dalam bilik darjah.” Jika murid Berjaya mencapai
matlamat ini, guru menawarkan ganjaran yang lebih besar secara progresif
(sedikit demi sedikit) kepadanya sehinggalah tingkah laku bermasalah itu hapus.
Ia merupakan
satu sistem untuk membahagikan beberapa peneguh simbolik yang akan ditukarkan
kepada pelbagai peneguh yang diidamkan seperti point merit, markah, peratus.
Kebiasaannya ia digunakan di sekolah-sekolah berasrama penuh bagi pengukuhan
disiplin murid. Guru-guru boleh menggunakan system token untuk mengawal tingkah
laku murid-muridnya supaya mereka dapat menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran tanpa apa-apa gangguan. Setiap kali murid menunjukkan tingkah laku
positif, dia akan diberikan satu token oleh guru. Satu contoh token terdiri
daripada kad-kad berwarna yang mempunyai nilai-nilai yang spesifik. Sebagai
contoh, kad biru diberi 5 markah, kad merah diberi 10 markah dan sebagainya.
Apabila murid-murid mencapai markah yang ditetapkan oleh guru, mereka dapat
menukarkannya untuk hadiah yang telah ditetapkan oleh guru. Sebagai contoh,
jika murid Berjaya mengumpul 100 markah, dia akan diberikan satu kotak pensil
warna oleh guru. Ini akan memotivasikan murid untuk terus menunjukkan tingkah
laku positif untuk memiliki kotak pensil warna tersebut.
Sebelum melaksanakan teknik
ini, guru-guru mesti memastikan aspek-aspek yang berikut:
-Tingkah laku yang dikehendaki
-Ganjaran yang ditawarkan
-Jenis token
-Bagaimana token akan diperuntukkan
-Berapa
banyak token yang akan diberikan sekiranya murid mencapai tingkah laku yang
dikehendaki.
Kajian terkini
menunjukkan bahawa teknik token ekonomi sangat berkesan dalam mengurangkan
masalah ponteng sekolah. Murid sekolah yang suka berponteng diberikan token
oleh guru setiap hari yang dia menghadiri awal ke sekolah. Teknik ini akan
memotivasikan murid tersebut untuk menghadiri sekolah awal setiap hari untuk
mengutip tokennya. Walau bagaimanapun, dalam jangka masa yang panjang,
guru-guru mesti mengimplementasikan system di mana setiap kali tingkah laku
positif telah dicapai, token yang diberikan kepada murid-murid akan dikurangkan
sedikit demi sedikit.
Respons Memperoleh Tokens
|
|||
Respons
|
Kriteria
|
Bil.
Tokens
|
|
Membaca
|
1
jam
|
1
|
|
Membaca
|
1
½ jam
|
2
|
|
Membaca
|
2
jam
|
4
|
|
Mengarang
|
100
perkataan
|
1
|
|
Mengarang
|
150
perkataan
|
3
|
|
Mengarang
|
200
perkataan
|
5
|
|
Tugasan
|
1
|
2
|
|
Tugasan
|
2
|
4
|
|
Tugasan
|
3
|
6
|
|
Menebus
nilai tokens
|
|||
Peneguh
|
Bil.
tokens
|
||
1
CD yang diingini
|
30
|
||
Menonton
wayang
|
50
|
||
Makan
malam di restoran
|
100
|
||
Makan
angin pada hujung minggu
|
500
|
Jadual 1 : token economy
untuk membentuk tingkah laku pembelajaran
Satu lagi
teknik memodifikasi tingkah laku yang boleh diamalkan oleh guru ialah kontrak
bertulis. Kontrak tingkah laku ini boleh dibuat secara lisan atau bertulis. Ia
terdiri daripada satu persetujuan di antara guru dengan murid selepas guru
membuat perbincangan berkaitan dnegan murid tersebut. Jika kontrak dibuat
secara bertulis, seorang murid mesti menandatangani kontrak ini dan jika dia
melanggarinya, dia mesti menjalani hukuman yang telah ditetapkan di dalam
kontrak tersebut. Jika murid dapat melakukan tingkah laku yang lebih baik dan
prestasi kerja yang lebih tinggi, dia akan diberikan ganjaran yang telah
ditetapkan di dalam kontrak.
Kontrak ini
mestilah dibuat dalam bentuk mudah kerana ia melibatkan murid-murid sekolah.
Satu faedah teknik ini ialah murid-murid akan menunjukkan tingkah laku yang
lebih baik kerana pandangan dan pendapat mereka diambil secara serius oleh guru
dalam kontrak ini. Langkah terakhir dalam penulisan kontrak ini ialah ia perlu
ditandatangani oleh kedua-dua pihak (guru dan murid). Semua penerangan tentang
jenis ganjaran atau jenis hukuman yang akan diberikan dinyatakan dengan jelas
di dalam kontrak. Ia juga mengandungi butiran-butiran seperti penalti, tempoh
kontrak berlangsung serta cara-cara menilai sama ada tingkah laku positif yang
ditetapkan dicapai ataupun tidak. Melalui cara ini ia dapat memodifikasikan
tingkah laku negatif kepada positif secara perjanjian lisan atau bertulis.
“Time-out”
merupakan satu teknik modifikasi tingkah laku di mana guru mengalihkan
seseorang murid daripada persekitaran di mana tingkah laku negatif berlaku
sebagai satu cara untuk mengurangkan atau menghapuskan tingkah laku negatif
tersebut. Dalam teknik ini, jika murid menunjukkan tingkah laku seperti yang
dikehendaki oleh guru, mereka akan dihantar ke satu lokasi yang telah
ditetapkan oleh guru, seperti ke satu sudut di dalam bilik darjah di mana murid
tersebut akan menghadap dinding atau dihantar ke bilik lain. Dalam teknik “time
out”, jika seseorang murid tidak dapat mengawal dirinya, dia akan dikeluarkan
dari tempat bermasalah dan dibiarkan bersendirian di satu sudut di dalam bilik
darjah. Bila kelakuan murid menjadi lebih positif, dia dibenarkan duduk balik
di tempatnya di dalam bilik darjah.
“Time-out”
sanagt berkesan untuk murid-murid yang berumur diantara 4 hingga 12 tahun. Masa
yang diperuntukkan untuk duduk dalam masa “time-out” biasanya di antara 1
hingga 10 minit bergantung kepada darjah keseriusan masalah tingkah laku murid
tersebut. Selepas sesi “time-out” guru-guru perlu menerangkan kepada
murid-murid mengapa dia telah diberikan hukuman tersebut.
Peniruan/modeling
juga dikenali sebagai pembelajaran pemerhatian. Kanak-kanak mempunyai banyak
respon positif dan negatif daripada pemerhatian terhadap orang lain. Justeru
itu, modeling adalah satu teknik modifikasi tingkah laku di mana guru-guru menetapkan
satu tingkah laku yang baru di kalangan murid bermasalah dengan menyuruh murid
ini membuat pemerhatian terhadap murid-murid lain yang sedang menunjukkan
tingkah laku yang positif. Selepas membuat pemerhatian, murid-murid yang
mempunyai tingkah laku bermasalah di suruh untuk membuat simulasi atau “role
play” mengenai keadaan yang diperhatikannya supaya murid tersebut dapat
menunjukkan tingkah laku positif yang sama. Teknik modofikasi tingkah laku ini
sangat sesuai untuk meningkatkan kemahiran sosial kanak-kanak. Teknik ini boleh
digunakan oleh guru untuk mengajar murid cara betul untuk bercakap dengan orang
dewasa serta tidak menggunakan kata-kata yang kesat. Cirri-ciri penting teknik
modeling:
-
Pembelajaran
hanya berlaku jika ada tumpuan pemerhatian
-
Pemerhati
akan melihat hubungannya dengan model daripada aspek umur, jantina dan status
-
Pemerhati
akan menilai kegunaan dan faedah dalam meniru sesuatu tingkah laku
-
Pemerhati
harus berupaya mengekalkan tingkah laku yang diperhatikan dalam ingatan
-
Pemerhati
harus berupaya melakukan semula tingkah laku yang ditirunya dengan baik
Tingkah laku ini merujuk
kepada kebolehan individu mengawal tingkah laku sendiri. Ia dilakukan seperti
berikut :-
a)
Menentukan
tingkah laku yang ingin dimodifikasikan
b)
Mengumpulkan
data
c)
Merancang
program tindakan
d)
Menilai
program
e)
Menamatkan
Program
Pengasingan ialah satu
teknik modifikasi tingkah laku di mana murid-murid di suruh keluar daripada
bilik darjah atau di masukkan dalam kelas detensi untuk menjalani hukuman yang
telah ditetapkan oleh guru. Satu konsep penting dalam teknik pengasingan ialah
guru membiarkan tingkah laku murid yang bermasalah negatif dengan tidak memberi
apa-apa perhatian padanya. Teknik ini berdasarkan andaian bahawa tingkah laku
yang tidak diteguhkan akan terhapus dengan sendirinya. Dengan mengabaikan atau
tidak mengendahkan sesuatu tingkah laku yang negatif secara konsisten, tingkah
laku tersebut akan terhapus dengan sendirinya.
Teknik
ini adalah sesuai apabila murid-murid tidak menunjukkan tingkah laku yang
positif walaupun telah diingatkan oleh guru beberapa kali. Dalam teknik ini
guru-guru tidak akan memberikan perhatian kepada murid tersebut sehingga murid
tersebut mengikuti arahan guru. Bila guru-guru marah murid, masalah itu di arah
balik kepada puncanya iaitu murid. Jika murid-murid tidak mengikut arahan guru,
maka pengasinagn ke kelas detensi disyorkan. Pengasingan juga boleh dikaitkan
kepada masalah kebimbangan perpisahan iaitu satu keadaan psikologikal di mana
individu mempunyai kebimbangan berlebihan bila terpisah dengan ibubapa atau
penjaga yang disayangi. Contohnya, masalah ini biasanya sangat serius semasa
kanak-kanak berdaftar untuk pendidikan pra sekolah. Pada tahap ini, guru-guru
menghadapi masalah besar dalam mengendalikan murid-murid yang tidak dapat
berpisah dengan ibu bapa mereka. Guru-guru boleh memodifikasikan tingkah laku
perpisahan dengan membuat murid yang menunjukkan tingkah laku bermasalah ini
untuk melatih mengalami perpisahan untuk masa yang singkat dan kemudian
meningkatkan masa tersebut secara beransur-ansur mengikut tahap toleransi
murid. Guru-guru juga mesti memuji murid tersebut bila dia dapat menunjukkantingkah
laku yang positif semasa ketiadaan ibu bapa mereka. Biasanya teknik ini akan
mengalakkan kanak-kanak untuk menyesuaikan diri kepada rutin pra sekolah.
2.0 IMPLIKASI PENGURUSAN
TINGKAH LAKU KE ATAS PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Implikasi utama dalam melaksanakan satu program
modifikasi tingkah laku ialah ia dapat membawa peningkatan dalam pencapaian
akademik, kompetensi sosial dan iklim sekolah yang lebih kondusif. Selain itu,
ianya juga merupakan satu cara untuk mendapatkan pencapaian akademik yang lebih
tinggi daripada murid-murid yang bermasalah serta meningkatkan penglibatan
murid-murid bermasalah dalam perbincangan kelas.
Melalui program modifikasi tingkah laku, motivasi
intrinsik murid-murid juga dapat dipertingkatkan di mana mereka tidak
mengharapkan lagi ganjaran kebendaan untuk menunjukkan tangkah laku yang
positif. Oleh itu, dengan mengawal bilik darjah termasuk mengurus tingkah laku
bermasalah akan menjamin keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Jika ia tidak diambil dengan serius walaupun
persediaan dibuat dengan baik objektif pengajaran dan pembelajaran tidak akan
tercapai. Guru harus bertanggungjawab mengenalpasti tingkah laku bermasalah
yang ditunjukkan oleh murid semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Dengan
ini sesi pengajaran dan pembelajaran berlaku dengan lebih lancar dan apa yang
ingin disampaikan pada hari tersebut mencapai objektifnya.
Pengawalan bilik
darjah adalah penting semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Oleh
itu, guru harus mempunyai ilmu dalam pengurusan tingkah laku bermasalah bagi
murid-murid sekolah rendah supaya tidak menimbulkan sebarang masalah semasa guru
mengajar. Menggunakan pelbagai teknik yang telah disebut, guru boleh memilih
jenis teknik yang ingin digunakan sama ada peneguhan, dendaan, reverse
psychology, shaping, token economy, kontrak, time out, modeling, kawalan
kendiri, pengurusan kendiri dan sebagainya bersesuaian dengan masalah murid
tersebut. Dengan ini pembelajaran adalah lebih berkesan.
Justeru itu, program modifikasi tingkah laku
dapat menolong menukar persekitaran sekolah, dengan menggantikan tingkah laku negatif
kepada positif. Pada masa yang sama, ia juga menolong meningkatkan kepuasan
intrinsik murid-murid serta menolong guru-guru mencapai tingkah laku yang
dikehendaki daripada murid-murid mereka dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
terima kasih. info yang sangat bermanfaat.
ReplyDeleteCasino Review - Dr.MCD
ReplyDeleteCasino is an online 춘천 출장샵 casino. There are many options to choose 김해 출장안마 from, so it makes sense that 광명 출장안마 you should try 시흥 출장마사지 it. The casino is licensed by the UK 의정부 출장샵 Gambling Commission