1.0
PERANAN GURU BIASA SEBAGAI GURU
BIMBINGAN
Proses bimbingan
dan kaunseling menyediakan satu sistem bertanggungjawab bersama antara guru
bimbingan, guru kelas, pentadbir sekolah, ibu bapa, rakan sebaya dan ahli-ahli
dalam sistem sekolah. Akan tetapi, bukan semua sekolah mempunyai seorang guru
kaunselor dalam sistem persekolahan. Justeru itu, kadang-kadang guru biasa juga
perlu menjalankan fungsi-fungsi seorang guru bimbingan dan kaunseling. Peranan guru-guru
biasa adalah sangat penting kerana mereka mengenali murid-murid dalam bilik
darjah dengan baik dan dapat membekalkan maklumat yang berkaitan dengan tingkah
laku bermasalah semua murid-murid mereka.
Peranan guru-guru biasa dalam bimbingan dan kauseling adalah seperti
meneliti kedua-dua keperluan intelektual dan psikologi murid-murid. Guru-guru juga perlu memahami pencapaian
akademik murid-murid yang rendah yang berkaitan dengan konsep kendiri yang
rendah. Sebagai guru bimbingan, mereka perlu dibekalkan dengan
kemahiran-kemahiran dan ilmu dalam bimbingan dan kaunseling supaya mereka dapat
membantu murid-murid yang menghadapi masalah vandalism atau mereka yang tidak
dapat menumpukan perhatian mereka dalam bilik darjah.
Guru juga perlu bekerja dengan kumpulan klien spesifik dan menggendalikan
sesi-sesi konsultasi dengan ibu bapa. Selain daripada itu, mereka perlu
mengendalikan penyelidikan dalam sekolah yang membantu mereka untuk membantu
keperluan dan profil murid-murid mereka. Mereka juga perlu menjadi
individu-individu yang kritikal dan pembantu-pembantu yang efektif serta
mempunyai kesedaran kendiri dalam aspek nilai dan pandangan dunia berkaitan
dengan prosedur-prosedur bimbingan dan kaunseling.
Dalam proses
bimbingan dan kaunseling, guru-guru biasa perlu menjalankan prosedur-prosedur
berikut:
·
Pertama
sekali, mengenalpasti murid-murid yang memiliki konsep kendiri yang rendah atau
mereka yang menunjukkan tingkah lalu bermasalah di dalam bilik darjah.
·
Kedua,
mengumpul data mengenai murid-murid bermasalah yang berkait dengan kebolehan
dan pengalaman lampau dan
·
Akhir sekali,
memberikan sesi bimbingan dan kaunseling kepada murid-murid yang menunjukkan
tingkah laku bermasalah secara individu atau pun secara kumpulan.
Rajah 1: Prosedur dalam proses bimbingan dan kaunseling
1.1
Peranan pertama: Sebagai Pengurus Bilik Darjah
Di dalam bilik darjah , selain
mengajar , guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai
pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya
menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas seperti membersihkan bilik
darjah dan menyusun meja-kerusi, mengurus murid-murid supaya mematuhi segala
peraturan bilik darjah, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi
lebih kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran, mengurus bahan-bahan
pengajaran supaya dapat digunakan dengan lebih berkesan, dan mengurus aktiviti
kumpulan supaya dapat dilaksanakan mengikut rancangan. Kecekapan guru
mejalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan suasana sosioemosi yang
sihat, disiplin kelas yang mantap dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan
sesuai untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Pengurusan Keadaan
Fizikal Bilik Darjah:
Pengurusan keadaan
fizikal bilik darjah berkaitan dengan penyusunan kerusi-eja murid, alat-alat,
ruang, sudut pembelajaran dan kebersihan bilik darjah. Tujuan pengurusannya ialah
supaya mewujudkan suasana pembelajaran yang selesa serta keadaan fizikal bili
darjah yang bersih kemas dan teratur. Di antaranya ialah kerja yang boleh guru
membimbing murid-murid ialah:
1) Menyapu lantai dan beranda.
2) Membersihkan papan kapur.
3) Menyusun kerusi-meja.
4) Mengemas ruang dan sudut pembelajaran.
5) Menyusun buku-buku dan majalah di sudut bacaan.
6) Menghias dan menjaga alat-alat yang dipamerkan.
7) Menjaga penggunaan lampu dan kipas.
8) Mengelap cermin tigkap dan menghias meja kerusi.
Untuk menjamin
murid-murid menjalankan tugas-tugas tersebut, guru hendaklah menyediakan satu
jadual kerja supaya setiap murid dapat melibatkan diri dalam pelaksanaan tugas
menjaga kebersihan dan kekemasan bilik darjah. Prinsip pembahagian kerja-kerja
tersebut ialah tanggungjawab untuk setiap murid hendaklah adil dan saksama
supaya mereka dapat menjalankan kerja tanpa sebarang rungutan.
Pengurusan
Persekitaran Pengajaran-Pembelajaran:
Organisasi
bilik darjah KBSR dan KBSM mengandungi satu keistimewaan iaitu di samping ruang
aktiviti pembelajaran secara kelas, ruang-ruang aktiviti pembelajaran yang
lain, khasnya ruang digunakan untuk aktiviti kumpulan pula disediakan.
Sehubungan itu, banyak aktiviti kumpulan adalah dijalankan dalam ruang-ruang
pembelajaran seperti sudut Matematik, Pendidikan seni, ruang bacaan dan
sebagaiya.
Aktiviti-aktiviti
yang biasa dijalankan dalam sudut atau pembelajaran ialah aktiviti pengayaan
dan pemulihan, aktiviti sokongan , aktiviti bacaan tambahan, perbincangan dan
sebagainya. Di samping itu, ruang-ruang pembelajaran juga digunakan untuk
mempamerkan bahan-bahan pelajaran dan hasil kerja atau murid-murid dalam kelas.
Dalam
kerja pengurusan sudut dan ruang pembelajaran , guru haruslah membimbing dan
memastikan bahawa sudut dan ruang itu adalah dikelolakan dalam keadaan yang
kemas dan teratur serta dilengkapkan dengan bahan-bahan pelajaranyang sesuai
digunakan oleh murid-murid yang menjalankan aktiviti pembelajaran. Untuk mencapai
tujuan ini, guru boleh melantik seorang ketua daripada kumpulan murid untuk
membantunya supaya menjaga dan membimbing rakan-rakan sedarjah menggunakan
ruang dan sudut pembelajaran dengan cara yang betul.
Penguruan
Peraturan Bilik Darjah:
Peraturan bilik darjah yang
ditetapkan hendaklah jelas, ringkas serta mudah diikuti. Untuk memastikan semua
pelajar mematuhi peraturan bilik darjah, guru hendaklah membimbing dan bersikap
tegas dan adil semasa melaksanakan peraturan tersebut. Sekiranya semua murid bekerjasama
dan rela mematuhi segala peraturan bilik darjah yang ditetapkan, masalah
disiplin dalam bilik darjah akan dapat dikurangkan.
1.2
Peranan Kedua: Sebagai perancang
Guru perlu merancang pembelajarannya
secara sistematik sebelum memasuki ke bilik darjah. Perancangan pembelajaran
yang dibuat oleh guru perlu menimbangkan terhaap objektif pelajaran, isi
pengajaran, bahan-bahan elajaran dan pengurusan kemudahan.
Objektif pelajaran haruslah
ditentukan semasa membuat perancangan pembelajaran. Penentuan objektif
pelajaran haruslah berdasarkan kepada sasaran sukatan pelajaran, pengetahuan
sedia ada murid dan kebolehan mereka. Objektif pelajaran biasanya disediakan
berdasarkan prinsip bertingkah laku, iaitu perubahan tingkah laku murid dapat
dikesan secara eksplisit selepas aktiviti pengajaran dan pembelajaran telah
selesai dijalankan. Pemilihan isi pelajaran yang telah dipilih untuk
disampaikan hendaklah boleh membantu murid murid mencapai objektif pelajaran
mereka.
Pemilhan strategi dan kaedah megajar
pua berkait rapat dengan pencapaian objektif pelajaran. Strategi dan kaedah
pengajaran yang sesuai membolehkan guru merancang isi pelajaran secara
sistematik dan menarik, memastikan murid-murid mencapai objetif pelajaran yang
dikehendaki.
Aktiviti merancang pengajaran jaga
meliputi usaha memilih dan menyediakan bahan-bahan pelajaran untuk digunakan
oleh guru atau murid-muridnya. Dengan adanya bahan-bahan pengajaran ini,
aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan menjadi menarik , lebih bermaknadan
lebih berkesan.
Kerja merancang pengajaran pula
meliputi pengurusan kemudahan. Kemudahan dalam bilik darjah, misalnya menyusun
kerusi-meja dalam bentuk yang sesuai dengan strategi dan kaedah mengajar dalam
sesuatu pelajaran.
Perlakuan mengajar guru dalam segala
proses perancangan adalah penting dari segi pencapaian objektif pelajaran yang
ditentukan. Sekiranya perancangan guru adalah sesuai dan sistemaik, ia akan
melicinkan proses dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang positif
justerunya mencapai objektif pelajaran yang diharapkan.
1.3
Peranan ketiga: Bantu dan bimbing murid mengatasi
masalah
Di bilik darjah, murid-murid sering
menghadapi pelbagai masalah sama ada masalah tersebut adalah berkaitan dengan
masalah pembelajaran, sosioemosi serta keluarga. Oleh itu, selain mengajar ,
guru dikehendaki memainkan peranan sebagai pemimpin untuk membantu murid-murid
mangatasi masalah yang mereka hadapi. Misalnya, guru boleh membimbing
sekumpulan murid melaksanakan sesuatu projek, membimbing menjalankan aktiviti
pemulihan atau aktiviti pengayaan, membimbing menyelesaikan masalah matematik
yang kompleks dan sebagainya.
Bagi murid yang menghadapi masalah
sosioemosi, seperti rasa kecewa, bosan dan sebagainya, guru hendaklah
membimbing murid-murid berkenaan supaya mereka dapat membina sifat keyakinan
diri semula dan menyertai aktiviti pembelajaran secara aktif dengan murid-murid
yang lain.
Sekiranya murid menghadapi masalah
kelurga, guru perlu cuba menasihati dan berbincang dengan murid untuk mencari punca
berlakunya masalah keluarga. Guru boleh membimbing murid sekiranya murid tidak
mampu menyelesaikan masalah sendiri .Jika masalah adalah serius dan perjumpaan
ibu-bapa perlu dilaksanakan..
Guru
perlu sentiasa peka dan mengambil berat tentang setiap pergerakan dan tingkah
laku murid-murid. Sekiranya mendapati murid-murid menghadapi masalah , guru
perlu sebagai pembimbing , membimbing murid mencari cara menyelesaikan masalah
secara positif supaya masalah disiplin bilik darjah tidak wujud seperti tidak menumpu
perhatian semasa p& p dijalankan, tidur di dalam kelas, bergaduh dan
membuli murid lain dan sebagainya. Ini telah membuktikan bahawa peranan guru
untuk membantu murid menyelesaikan masalah adalah penting dan perlu
dipraktiskan oleh semua guru supaya proses p& p dapat dilaksanakan dengan
lancar dan berkesan justerunya sasaran dan objektif pembelajaran dapat dicapai.
1.4
Peranan keempat: Mengembangkan kebolehan murid
Dalam satu kelas, murid-murid mempunyai tahap
kebolehan yang berlainan. Secara umumnya, kebolehan muid dapat dibahagikan
kepada tiga kategori, iaitu pintar, sederhana dan lemah. Maka, guru perlu
menyediakan pelbagai aktiviti pengayaan untuk mencabar pemikiran mental
mereka.Ini telah menggalakkan urid-murid secara aktif dalam pembelajaran. Bagi
murid yang lemah dalam matematik, guru perlu menjalankan aktiviti pemulihan
serta memberikan bimbingan matematik yang lebih banyak kepada mereka. Di
samping itu, guru haruslah memberi peluang kepada murid-murid yang lebih lemah
untuk melibatkan diri dalam pengajaran dan pembelajaran supaya mereka berasa
disayang dan akan melibatkan diri secara aktif semasa pengajaran dijalankan.
Tambahan pula, guru boleh menggunakan teknik atau kaedah menyoal, teknik
peneguhan, , serta memberi dorongan kepada para murid supaya kebolehan dapat
dikembangkan. Kebolehan murid mestilah dikembang dengan seimbang iaitu daripada
semua aspek JERIS ( Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan sosial).
1.5
Peranan Kelima: Bimbing murid membuat keputusan
Guru mempunyai pengalaman yang lebih banyak jika
dibandingkan dengan murid-murid. Maka guru perlu membimbing murid untuk membuat
keputusan yang bijaksana dan rasional dalam pelbagai situasinya dalam kehidupan
mereka supaya mereka tidak kehilangan jalan dalam kehidupan. Guru hanya
memberikan cadangan kepada murid, tetapi hak untuk membuat keputusan adalah di
tangan murid sendiri. Guru perlu memastikan keputusan yang dibuat oleh murid
adalah berpandukan dengan nilai-nilai moral, agama, terminal dan juga
instrumental. Ini disebabkan nilai-nilai adalah penting dalam memberikan
panduan dalam kehidupan manusia.
Guru-guru biasa juga boleh membantu murid-murid untuk memilih mata
pelajaran –mata pelajaran yang mereka ingin belajar dan berkomunikasi dengan
mereka secara kerap untuk berfikir tentang bidang-bidang kerjaya yang mereka
akan ceburi pada masa depan kelak.
Sebagai kesimpulannya jelas memperlihatkan bahawa, guru mengambil pelbagai
peranan yang penting di bilik darjah. Beliau bertanggungjawab menyediakan suatu
persekitaran yang kondusif. Sebagai pembimbing murid-murid, guru bertindak
sebagai pengurus bilik darjah, sebagai perancang, membantu dan membimbing murid
mengatasi masalah, mengembangkan kebolehan murid, dan membimbing murid membuat
keputusan. Guru membimbing anak menjadi manusia dewasa susila yang cekap dan
mandiri.
"manusia adalah insan yang unik,
boleh berubah ke arah yang lebih baik. Perubahan diri ke arah positif, dimulai
pembentukan sikap dan pemikiran yang positif".
HASIL NUKILAN;
Syafarina
DPLI MT/PM
IPG Tuanku Bainun,
Bukit Mertajam, Pulau Pinang.
|
sanagt membantu..trima kasih
ReplyDeletethank you..
ReplyDelete