ESEI :
Dalam surah Al-Asr ayat 1-3, Allah
S.W.T berfirman, “demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam
kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan
nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati dengan
kesabaran.
Terapi dalam bimbingan dan
kaunseling berdasarkan bahawa manusia mempunyai kebolehan dan keupayaan untuk perkembangan
kan diri mereka. Manakala ciri dalam sistem sekolah pula merupakan satu proses
yang berterusan, bersifat pendidikan, berdasarkan pada tingkah laku dan
menyedari konsep kendiri dan peranan klien yang mempunyai hak untuk memilih.
Justeru itu, fokus utama terapi dalam bimbingan dan kaunseling ialah
berdasarkan prinsip harga diri individu adalah paling mutlak, setiap individu
adalah unik, sikap dan persepsi kendiri individu ialah asas di mana seorang
individu bertindak. Prinsip lain ialah
Individu – individu bekerja untuk meningkatkan konsep kendiri mereka.
Seterusnya ialah individu – individu mempunyai kebolehan dalaman untuk belajar
dan boleh di bantu untuk membuat keputusan yang akan membawa mereka kepada
proses arah kendiri. Hal ini juga akan membuatkan mereka lebih serasi dengan
persekitaran mereka. Prinsip terakhir terapi dalam bimbingan dan kaunseling
ialah individu – individu memerlukan proses bantuan bimbingan daripada
peringkat perkembangan kanak-kanak kepada peringkat dewasa.
Terapi dalam bimbingan dan
kaunseling mesti dijalankan berdasarkan amalan terbaik bimbingan dan
kaunseling. Setiap individu mungkin pada masa tertentu memerlukan maklumat dan
bantuan kendiri yang hanya boleh diberikan oleh seorang kaunselor profesional
yang cekap. Kebimbangan utama proses bimbingan dan kaunseling ialah bagaimana
individu – individu berfungsi di dalam persekitaran sosial mereka. Justeru,
tujuan utama ialah untuk menolong individu – individu untuk menjadi manusia
seimbang dan mencapai potensi mereka. Kesimpulannya, bimbingan dan kaunseling
membolehkan seseorang untuk menjadi individu integrasi dan mencapai potensinya
dengan sepenuhnya. Jika dibimbing dengan baik setiap individu boleh mencapai
potensi optimumnya. Untuk mencapai tujuan yang murni ini terapi dalam bimbingan
dan kaunseling merangkumi jenis – jenis terapi seperti berikut terapi perkembangan,
terapi pencegahan, terapi pemulihan dan terapi intervensi krisis.
RAJAH 1 : JENIS - JENIS TERAPI
RAJAH 2 : TERAPI PERKEMBANGAN
Jenis
terapi pertama ialah terapi perkembangan yang Pendekatan ini
merupakan satu usaha untuk mengenal pasti keperluan murid di alam persekolahan
supaya mereka dilengkapi dengan pengetahuan, kemahiran, pengalaman serta akhlak
yang mulia. Tugas dan perlakuan pembelajaran dikenal pasti dan dijelaskan
kepada murid. Kemudian aktiviti bimbingan dirancang untuk melengkapi kurikulum
akademik. Murid diberi peluang untuk belajar mengenali diri mereka dan orang
lain sebelum timbul masalah dalam hidup mereka contohnya taklimat persediaan
menghadapi peperiksaan dan ceramah motivasi. Perkembangan bimbingan merujuk kepada program-program
yang direka untuk meningkatkan fungsi dan perkembangan potensi individu dan
kumpulan yang sihat. Fokus pendekatan
ini adalah untuk membantu murid-murid memperolehi pertumbuhan peribadi
yang positif menerusi pelbagai peringkat dalam kehidupan mereka. Bimbingan
merangkumi kompetensi murid atau hasil
yang perlu dicapai bagi setiap daripada tiga domain perkembangan, iaitu,
akademik, kerjaya dan peribadi/sosial. Adakah anda tahu apakah keperluan
perkembangan bimbingan bagi murid-murid ? Ianya adalah seperti berikut :
Tahap
sekolah
|
Perkembangan
Akademik
|
Perkembangan
Kerjaya
|
Perkembangan
Peribadi/Sosial
|
1
|
Murid-murid perlu
dibantu dalam perkembangan berikut:
· Kemahiran asas
yang mereka perlukan untuk berjaya di sekolah (3M)
· Menjelaskan
bagaimana mereka belajar sesuatu, bagaimana mereka mengingat kembali
maklumat, dan bagaimana mereka merancang untuk menyelesaikan tugasan.
· Keupayaan untuk
mengenalpasti situasi di mana pembelajaran
adalah mudah atau sukar
|
Murid-murid perlu
dibantu dalam perkembangan berikut:
· Kebolehan untuk
menjelaskan pekerjaan di pelbagai latar, jenis pekerjaan dalam ahli
keluarga,.
· Kebolehan untuk
menjelaskan apa yang mereka suka lakukan dan bagaimana mereka berubah dari
tahun ke tahun
· Kesedaran tentang
perbezaan antara rakan sebaya dan diri mereka.
· Kesedaran tentang
kemahiran yang mereka ada
|
Murid-murid perlu
dibantu dalam perkembangan berikut:
· Kesedaran
kendiri, keyakinan dan kompetensi
· Kemahiran dalam
menjelaskan perhubungan dan proses dalam menjalin dan mengekalkan
persahabatan
· Gambaran positif
tentang attribut dan keunikan kualiti bagi diri sendiri dan orang lain.
· Tanggungjawab
terhadap tugasan di rumah, sekolah dan penjagaan diri serta hak milik
|
2
|
Murid-murid perlu
dibantu dalam perkembangan berikut:
· Strategi yang
membantu murid belajar seperti
mengambil nota, mengamalkan kemahiran mengingat, menetapkan matlamat dan bersedia untuk ujian
· Memahami
bagaimana pembelajaran berlaku secara berbeza terhadap individu yang berbeza
dan bagaimana ianya berlaku serentak di dalam dan di luar sekolah.
· Kebolehan untuk
mengaplikasi kemahiran berbeza bagi matapelajaran dan latar sekolah yang berbeza
· Kebolehan untuk
menghuraikan perkara yang dipelajari berkaitan diri mereka dengan mengambil
ujian
|
Murid-murid perlu
dibantu dalam perkembangan berikut:
·
Pengiktirafan terhadap
pilihan yang dibuat oleh manusia terhadap
pekerjaan serta peranan lain dalam hidup mereka
· Kebolehan untuk
menghuraikan pekerjaan yang dilakukan oleh lelaki dan perempuan, dan hubungan
antara minat dan keupayaan untuk bekerja
·
Kebolehan untuk menjelaskan bagaimana kehidupan mereka pada
masa akan datang
|
Murid-murid perlu
dibantu dalam perkembangan berikut:
·
Menjelaskan tentang diri
mereka, kekuatan
mereka
· Mengena lpasti
akibat daripada tindakan mereka ke atas orang lain dan adanya kesan dari
pilihan tersebut
· Memahami
bagaimana trait berkembang
· Keupayaan untuk
melahirkan penghargaan kepada orang lain di atas kualiti diri mereka yang
unik
·
Keupayaan untuk mengetahui
bila perubahan mungkin atau tidak
mungkin berlaku
·
Keupayaan untuk mengenal
pasti dan melahirkan perasaan dalam adab yang diterima
|
Ciri-ciri perkembangan bimbingan adalah seperti berikut iaitu merupakan usaha jangka panjang, berbentuk kumulatif ( terkumpul ), ia juga tertumpu kepada perkembangan individu secara menyeluruh dan ia juga menekankan tugasan kes individu, perundingan, koordinasi, memprogram, kaunseling dan kerja kumpulan. Berbagai teknik dapat
digunakan dalam pendekatan ini seperti mengajar, tukar informasi, bermain
peran, melatih, tutorial dan kaunseling. Di dalam pendekatan perkembangan,
keterampilan dan pengalaman belajar yang menjadi kebutuhan anak didik akan
dirumuskan ke dalam suatu kurikulum bimbingan (guidance curriculum). Pendekatan
perkembangan bertolak dari pemikiran bahawa perkembangan yang sihat akan berlangsung
dalam interaksi yang sihat antara anak didik dengan lingkungannya. Kemahiran – kemahiran
yang meliputi dalam satu program terapi perkembangan hasil pembelajaran murid –
murid dalam tiga bidang iaitu perkembangan kendiri atau sosial, perkembangan
pendidikan dan perkembangan kerjaya. Kemahiran – kemahiran ini boleh dicapai melalui
mod – mod seperti pengajaran bilik darjah, kaedah bimbingan kumpulan dan
program atau projek. Guru – guru bimbingan dan kaunseling boleh menggunakan
pelbagai alatan penilaian pencapaian untuk mengukur tahap kejayaan murid –
murid yang terlibat dalam terapi perkembangan. Antaranya ialah hasil
pembelajaran perkembangan yang berintergrasi dan berperingkat, penilaian yang
berdasarkan proses – proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah,
resos – resos profesional dan pendidikan pos sekolah menengah dan bahan – bahan
dan program – program yang berkaitan dengan kerjaya.
RAJAH 3 : TERAPI PENCEGAHAN
Terapi
pencegahan pula terapi kedua yang berasaskan andaian bahawa satu-satu masalah
itu mungkin timbul dan sebelum masalah itu meruncing, usaha dijalankan untuk
menghalangnya. Misalnya, kempen dan pendidikan pencegahan AIDS, taklimat
persediaan menghadapi peperiksaan, ceramah motivasi dan kem waja diri. Pencegahan adalah berkaitan dengan kemahiran mengenal
pasti apa yang diperlukan sekarang atau
yang diperlukan pada masa akan datang serta cara memperolehi kemahiran
tersebut. Tujuannya adalah untuk menangani masalah pada masa depan dan untuk
dialih bagi mencegahnya dengan
menyediakan individu atau kumpulan kemahiran yang diperlukan atau dengan menghasilkan perubahan di
persekitaran. Usaha mencegah berlaku
sebelum sesuatu masalah dikenal pasti. Pencegahan hanya berlaku apabila usaha
dilakukan bagi memastikan masalah kecil tidak menjadi semakin serius. Usaha
bagi mencegah kesukaran belajar mempunyai matlamat iaitu mengelakkan sepenuhnya
dari masalah.
Bimbingan pencegahan menekankan jangkaan masalah akan
datang dan menyediakan maklumat dan latihan kemahiran yang perlu bagi mencegah
masalah yang mungkin timbul. Pencegahan selalunya proaktif, iaitu langkah
permulaan, jangkaan, menghadapinya secara aktif dan sasaran adalah ditumpukan
kepada satu kumpulan besar manusia bukan secara individu, dalam menjangka
masalah kehidupan yang melemahkan. Sasaran kumpulan terhadap program pencegahan
secara amnya dianggap berisiko, atau mudah dipengaruhi dan kadang kala
mengalami keadaan kecelaruan dalam jangka masa terdekat. Objektif utama adalah untuk menyampaikan aktiviti-aktiviti
dan program-program yang boleh mencegah atau sekurang-kurangnya dapat
meminimakan insiden kecelaruan terhadap populasi yang berisiko ini. Sebagai
contoh, program pencegahan penagihan dadah untuk murid-murid di sekolah rendah.
Kaunselor bimbingan melibatkan diri
dalam satu program bimbingan dan kerjaya pencegahan komprehensif dengan
menggunakan strategi – strategi seperti intervensi awal dan memberikan respon
dengan serta merta kepada murid – murid yang sedang menghadapi masalah atau
krisis yang mengganggu pembelajaran mereka. Namun untuk mencapai matlamat –
matlamat terapi pencegahan, seseorang kaunselor perlu menggunakan strategi
–strategi berikut pula iaitu menyediakan maklumat lengkap mengenai masalah –
masalah yang dihadapi oelh klien. Strategi lain pula ialah bimbingan dan
kaunseling individu dan kumpulan serta konsultasi dengan guru – guru lain dan
ibu bapa dan juga merekomodasikan masalah klien kepada pakar – pakar lain dan
ibu bapa. Sesetengah daripada alat penilaian pencapaian yang digunakan oleh
ahli –ahli kaunselor dalam terapi pencegahan pada tahp rendah, menengah dan
peringkat pra-universiti termasuk penilaian individu, aktiviti-aktiviti
pembelajaran sokongan yang dikordinasikan oleh murid – murid dan juga perancangan
sistematik dari sekolah rendah ke sekolah menengah. Bagi murid – murid yang
menghadapi masalah akademik dan masalah penyesuaian yang serius, kaunselor
bimbingan perlu menggunakan terapi pemulihan untuk membantu mereka.
RAJAH 4 : TERAPI PEMULIHAN
Terapi
ketiga pula jenis Pemulihan.
Terapi bimbingan pemulihan ialah satu integrasi strategi bimbingan dan
kaunseling dengan aktiviti bilik darjah. Tujuan utama terapi pemulihan ialah
untuk menggunakan teknik – teknik bimbingan dan kaunseling untuk membantu murid
– murid yang mempunyai masalah dalam proses pendidikan dan akan memberi fokus
kepada kekurangan atau masalah yang dapat dikenal pasti dari semasa ke semasa.
Langkah mengatasi dijalankan dengan harapan murid mengubah perlakuan untuk
mengelakkan berlaku peristiwa krisis. Misalnya murid ponteng sekolah, merokok,
melawan guru atau berkelahi. Mereka dikumpulkan untuk mengikuti sesi kaunseling
kelompok atau menghadiri kaunseling individu. Tujuan sampingannya ialah untuk
mengurangkan masalah pendidikan antara murid – murid adan sekolah.
Pemulihan
adalah satu proses yang diapplikasikan selepas penemuan masalah yang bertujuan untuk mendorong
modifikasikan tingkah laku yang bermasalah.
Terapi ini bergantung kepada diagnosis lengkap dan kajian terhadap
individu dan masalahnya, diikuti dengan membuat keputusan apakah bentuk
kejadian yang dapat memperkukuhkan tingkah laku yang dikehendaki dan memansuhkan tingkah laku yang tidak
dikehendaki. Murid-murid yang tidak boleh berfungsi semasa berada dalam keadaan
sekolah yang normal boleh dibantu untuk memodifikasikan tingkah lakunya melalui
penggunaan teknik-teknik tertentu supaya dapat kembali ke bilik darjah normal.
Pemulihan
adalah menyediakan perkhidmatan kepada murid-murid yang menghadapi masalah yang
spesifik. Rekabentuk program pemulihan memfokuskan cara menggalakkan
murid-murid membuat pilihan yang sihat
dan bersesuaian serta berkebolehan untuk
menggunakan strategi yang berkesan. Guru
pembimbing menggunakan pendekatan
pendidikan pemulihan terhadap
murid-murid yang belum berkembang atau mendemonstrasikan kemahiran membuat pilihan yang sihat dan untuk mereka
yang memerlukan bantuan dalam menangani situasi yang sukar.
Terdapat
beberapa sokongan pendidikan oleh ahli –ahlu kaunselor dalam proses terapi
pemulihan di antaranya ialah merancang aktiviti –aktiviti kelab, menstrukturkan
trancangan pengajaran untuk meningkatkan pencapaian murid dan pengajaran
pemulihan. Pengajaran pemulihan biasa digunakan dalam bimbingan ini dan ia
merupakan satu jenis pengajaran yang berbeza daripada pengajaran biasa dari
perspektif – perspektif seperti tugasan – tugasan kendiri, penggunaan masa
individu dan sesi – sesi bimbingan dan kaunseling dan juga sebelum seorang
murid dinilai sebagai mempunyai pencapaian akademik yang rendah, dia mesti
dibberikan peluang untuk melibatkan diri dalam pengajran pemulihan. Pengajran
pemulihan boleh dijalankan sama ada dalam masa sisitem persekolahn ataupun di
luar masa persekolahan.
Aspek –
aspek penting yang lain yang diliputi dalam proses terapi [pemulihan ialah
membekalkan kemahiran belajar, menyiasat dan menyemak kehadiran murid –murid ke
sekolah, meningkatkan ilmu kendiri, membincang kemungkinan untuk pendidikan
masa depan dan membincangkan profesion, kerjaya dan kehidupan bekerja. Dalam membimbing murid – murid yang lemah
dalam bidang akademik, kaunselor mesti mengambil inisiatif untuk bekerjasama
dengan doktor, ibi bapa atau pakar – pakar pendidikn yang dapat menyumbang kepada
penyelesaian spesifik yang dihadapi oleh murid – murid sekolah.
RAJAH 5 : TERAPI INTERVENSI KRISIS
Terapi
terakhir ialah terapi intervensi Krisis yang mengendalikan kes krisis yang timbul secara mendadak dan memerlukan
perhatian serta tindakan segera dari guru bimbingan dan kaunseling serta pihak
pentadbir sekolah. Misalnya, murid yang bergaduh di sekolah, mengalami
histeria, menangis dengan tiba-tiba, cuba membunuh diri, menggunakan dadah atau
yang sedang mengalami peristiwa cemas seperti kematian anggota keluarga,
penceraian ibu bapa dan penderaan.
Guru
pembimbing juga terlibat dalam perhubungan berorientasikan krisis dengan murid-murid dan keadaan ini
mengukuhkan proses permulaan yang terus
dirujuk kepada mereka yang profesional dan agensi-agensi lain di dalam
komuniti. Pendekatan krisis selalunya berbentuk arahan dan berorientasikan
tindakan. Apabila murid-murid menghadapi krisis, guru pembimbing tidak
mempunyai masa yang banyak untuk membenarkan murid-murid membuat
refleksi-kendiri, penerokaan dalaman terhadap persepsi dan aspek tumpuan.
Biasanya
murid-murid yang dilanda krisis memerlukan panduan, dan sehingga mereka berada
dalam keadaan stabil serta selamat maka mereka dianggap bertanggungjawab untuk
membuat keputusan. Tanggungjawab ini datang secara beransur-ansur, setelah
pelan tindakan awal diperkukuhkan dan murid-murid telah mengalami kejayaan
peringkat awal. Terapi intervensi krisis dalam bimbingan dan kaunseling juga
memandu seorang kaunselor untuk menolong klien – klien untukmengendalikan
situasi – situasi kritikal atau kejadian – kejadian yang belaku dalam
kehidupan. Sebuah krisis didefinisikan sebagai satu situasi atau kejadian di
mana seorang individu rasa tertekan atau mempunyai maslah menyesuaiakan diri
dalam sesuatu situasi.
Sebuah
krisis mungkin disebabkan oleh kejadian seperti kematian ahli keluarga,
kehilangan pekerjaan atau penamatan sesuatu perhubungan persahabatan. Pada masa
ini, seseorang individu akan mengalami pelbagai perasaan dan setiap
individu mempunyai respon yang berbeza
kepada sesuatu krisis. Adalah biasa untuk murid – murid merasai takut, bimbing
atau sedih pada masa yang sama. Kebanyakkan guru – guru bimbingan mendapati
bahawa murid – murid yang mempunyai krisis mental mungkin menunjukkan ciri –
ciri berikut iaitu tidak boleh menyebut perkataan dengan tepat, todak boleh
menyusun perkataan untuk membina ayat dengan tepat, membaca dengan kadar
lambat, tidak boleh membaca langsung dan jangkamasa penumpuan perhatian murid –
murid semasa guru mengajar adalah terlalu singkat.
Oleh
itu, guru –guru bimbingan dan kaunseling perlu bersedia menghadapi krisis di
kalangan murid – murid sekolah. Ahli – ahli kaunselor perlu menyediakan
sokongan dan bimbingan kepada individu – individu atau kepada kumpulan –
kumpulan seperti keluarga atau komuniti semasa sesuatu krisis. Tujuan – tujuan
utama terapi intervensi krisis seperti mengurangkan kesakitan emosi, menentukan
bahawa individu dalam krisis rasa selamat dam membantu satu rancangan untuk
mengendalikan krisis tersebut. Kemahiran, maklumat dan perkhidmatan sokongan
yang diperolehi daripada terapi intervensi krisis kaunseling juga boleh
membantu seseorang atau satu kumpulan individu untuk meningkatkan kesihatan dan
kualiti hidup mereka. Justeru itu, kaunseling krisis dan intervensi sangat
berguna dan perlu dalam sesuatu krisis.
Dalam
terapi intervensi krisis ini mrnggunakan sembilan langkah iaitu yang pertama
ialah pendidikan. Seorang kaunselor krisis yang efektif akan membekalkan
pendidikan melalui maklumat, aktiviti dan struktur yang akan menolong seorang
individu untuk memilih dan bergerak daripada krisis.langkah kedua ialah
pemerhatian dan kesedaran. Satu lagi fungsi spesifik kaunselor ialah untuk
meningkatkan tahap pemerhatian dan kesedaran individu. Hal ini akan membawa
pilihan kepada individu untuk menggalak proses pemulihan semula. Langkah ketiga
ialah menggunakan potensi individu. Kaunselor akan membimbing murid – murid
untuk memahami bahawa setiap krisis memberi satu peluang untuk pertumbuhan
kendiri. Justeru, adalah penting bagi mereka untuk memahami supaya menggunakan
sesuatau krisis untuk menemui potensi tertinggi kendiri. Langkah keempat pula
ialah memahami masalah. Kaunselor akan membantu klien –klien untuk memahami
cara –cara yang pailing penting dalam menyelesaikan masalah peribadi dengan
resos – resos dan kebolekan yang ada semasa sesuatu krisis berlaku. Langkah
kelima adalah mewujudkan struktur yang berkaitan. Kaunselor akan membantu
individu menjadi aktif dalam cara –cara untuk menamatkan sesuatu krisis.
Langkah yang keenam ialah mencabar kepercayaan yang tidak rasional. Kaunselor
akan menyakinkan murid –muid untuk menenrima kenyatan bahawa krisis ialah masa
kesedihan dan cara mereka respon adalah penting. Murid murid akan merasa yakin
jika mereka dapat mengatasi masalah, kegelisahan mereka akan hilang. Langkah
ketujuh ialah menghapukan tingkah laku adiktif. Kaunselor boleh menasihati
individu yang setengah masalah krisis adalah hasil daripada adiksi. Mereka juga
boleh menasihati klien supaya tidak melibatkan diri dalam kegiatan dadah, minum
arak atau pun pengaruh – pengaruh negatif yang lain. Langkah kelapan pula ialah
mencipta penggantungan sementara. Kaunselor boleh membimbing individu –
individu untuk membentuk perhubungan ringkas dengan orang lain untuk mendapat
sokongan. Penggantungan sihat ini hanya sementara dan boleh menolong mereka
untuk berkonsi kepedihan dan kesakitan mereka. Langkah yang terakhir ialah
menghadpai ketakutan dan kesakitan emosi. Dalam langkah akhir, kaunselor akan
mengingkatkan klien bahawa menghadapi kesakitan emosi ialah respon yang paling
sihat semasa sesuatu krisis berlaku.
Kesimpulanya,
perkataan kaunseling mempunyai pelbagai
erti mengikut pendekatan individu yang mempraktikkannya tetapi inti pati tugas
seorang kaunselor terhadap kliennya sama ada dari kelompok kecil atau individu
yang bermasalah dan memerlukan bantuan adalah sama-sama memikirkan cara
penyelesaian kesulitan dan kekusutan yang dialami seterusnya memilih
alternatif-alternatif yang sesuai dan dengan bantuan kaunselor mereka
melaksanakan jalan penyelesaian yang dipilih.
Kesediaan kaunselor dan klien mahupun situasi dan tempat untuk memulakan sesi kaunseling adalah penting
untuk memastikan kaunseling dapat berjalan dengan lancar. Dalam hal ini kaunselor
seharusnya bijak meyakinkan kliennya bahawa
dia benar-benar bersedia dan bersungguh-sungguh ingin membantunya dan mengambil
berat masalah yang dibawa, secara jujur dan ikhlas sama ada dinyatakan secara
lisan atau gerak tubuh di samping menyediakan fasiliti yang sesuai dalam
memulakan sesi kaunseling.
Penstrukturan sesi kaunseling perlu
dilaksanakan agar masa yang diperuntukkan kepada klien dapat digunakan
sepenuhnya dengan topik perbincangan yang relevan dengan pokok perbincangan
yang dibawa. Penstrukturan ini juga perlu dijelaskan peranan kaunselor sebagai
fasilitator dan klien yang dapat menerima dan membuat pilihan alternatif
berpaksikan matlamatnya bertemu dengan kaunselor di mana kaunselor bertindak
berdasarkan etika kaunseling secara professional.
Matlamat sesi pertama adalah penting bagi
klien membina kepercayaannya kepada kaunselor yang akan sentiasa memerhatikan
segala apa yang dilakukan oleh klien semasa perbincangan tersebut di mana
matlamat utamanya adalah mengasaskan satu hubungan yang baik, supaya
perbincangan selanjutnya akan lebih mudah dan mesra.
Penjelasan di atas menunjukkan bahawa proses
kaunseling merupakan satu proses yang berterusan dan melalui fasa-fasa tertentu
apabila wujud persetujuan dan kata sepakat
antara kaunselor dan klien yang membolehkan pelaksanaan proses tersebut
berjalan seterusnya. Walau bagaimanapun, persetujuan ini boleh berubah-ubah
mengikut keadaan masa dan juga kehendak klien sendiri dan boleh ditamatkan
apabila klien telah memperoleh jalan penyelesaian berdasarkan beberapa
alternatif terhadap pokok perbincangan yang dibawa kepada kaunselor. Proses
kaunseling juga boleh diberhentikan segera, sekiranya kaunselor mendapati tiada
jalan lain untuk membantu klien dan lazimnya ia akan merujuk kepada pakar lain
untuk meneruskan proses tersebut yang gagal dilaksanakan dengan sempurna. Biar
bagaimana sekalipun proses ini patut ditamatkan seharusnya kaunselor bertindak
secara bijaksana dan professional agar semua pihak yang terlibat dalam pertemuan
ini berpuas hati.
Hasil nukilan oleh :
Roddiaahtul Binti Awang
DPLI MT/PM
IPG TUANKU BAINUN, P.PINANG
No comments:
Post a Comment