1.0
Pengenalan
2.0
Matlamat dan Prinsip - prinsip
Bimbingan
Sebelum kita melihat matlamat dan prinsip-prinsip bimbingan,
mari kita teliti maksudnya dahulu.
Umumnya, bimbingan merujuk kepada proses membantu seseorang membina
kefahaman dan kemahiran untuk menangani isu dan cabaran hidup dengan berkesan. Dalam proses ini, seseorang itu belajar untuk
berubah dan membina sikap, nilai dan kemahiran baru supaya dapat menangani
situasi yang sukar dengan lebih baik.
Kita perlu faham bahawa bukan mudah untuk berubah; ia merupakan proses
yang berterusan dan sebagai guru kita perlu faham bahawa seseorang pelajar itu
memerlukan masa untuk berubah.
Oleh itu, walaupun bimbingan ialah satu cara untuk
membantu murid, namun ini tidak bermaksud bahawa guru atau kaunselor harus
menyelesaikan masalah pelajar.
Sebaliknya, ini bermaksud guru haruslah mempunyai sikap mengambil berat
dan mendengar supaya murid dapat menerokai dan memahami situasi dan dirinya
dengan lebih baik, lalu membina kemahirannya sendiri untuk menangani
masalahnya.
Matlamat utama
bimbingan adalah untuk membantu murid membina potensinya supaya ia boleh
menjadi seorang yang sihat dan seimbang, dengan kebolehan dan sikap yang akan
membantunya menangani cabaran dan kesukaran hidup dengan berkesan. Selain itu,
tujuan bimbingan ini adalah untuk membina kemahiran menyelesaikan masalah dan
kemahiran membuat keputusan, membina kemahiran menguruskan diri seperti
menguruskan masa, menguruskan tekanan, dan menentukan matlamat dan keutamaan
untuk dirinya. Murid juga dapat memperbaiki hubungan interpersonalnya dan
membina kemahiran komunikasi yang baik serta embina nilai dan sikap yang sihat
dan positif terhadap dirinya dan orang lain, untuk meningkatkan kesedran
dirinya serta kefahaman peranan dan tanggung jawabnya dalam hidup, dan membina
kemahiran dan sikap bagi kejayaan akademik dan kerjayanya.
Guru dan kaunselor harus memastikan bahawa bimbingan yang
diberi kepada murid haruslah sejajar dengan prinsip dan etika tertentu seperti
bimbingan adalah bagi semua murid, kerana perkembangan diri, dijalankan secara
sistematik dan terancang dan tidak harus ditujukan kepada “murid bermasalah”
sahaja. Fokus utamanya ialah pencegahan iaitu, untuk mencegah masalah yang
serius dalam kalangan pelajar dengan memberi mereka kemahiran untuk menangani
masalah sementara masalah itu masih boleh dikawal. Ia harus dijalankan secara
kolaborasi dengan kakitangan sekolah yang lain, seperti guru besar, guru-guru
lain, kaunselor, serta dengan kerjasama ibu bapa dan masyarakat.
Murid haruslah menyertai proses bimbingan ini sepenuhnya
dan penuh rela, serta membina matlamat sendiri untuk membantu dirinya iaitu,
faham bahawa ia bertanggungjawab terhadap perkembangan dirinya serta keputusan
yang dibuat dalam hidupnya pada akhirnya.
Guru atau kaunselor tidak membuat keputusan bagi murid. Ia harus
mengikut garis panduan etika bagi bimbingan dan kaunseling, seperti semua keputusan yang dibuat semasa sesi
bimbingan dan kaunseling adalah sulit iaitu,
maklumat mengenai pelajar dan hal yang dibincangkan semasa sesi tersebut tidak
harus didedahkan kepada orang lain tanpa kebenaran pelajar tersebut; guru atau kaunselor
haruslah senantiasa bertingkah laku secara profesional terhadap pelajar, dan
mengelakkan diri daripada menjalin hubungan yang tidak sihat serta tidak
beretika dengan pelajar tersebut; dan Guru atau kaunselor perlu menggunakakan
kemahiran interpersonal seperti
mendengar dengan aktif dan empati, dan mempunyai perasaan prihatin dan bersikap
positif terhadap murid, supaya dapat menjalin hubungan baik dengan pelajar.
3.0
BIMBINGAN INDIVIDU
Bimbingan
individu adalah interaksi antara dua individu yang berlaku antara kaunselor dan
klien. Kaunselor bekerja bersama-sama dengan klien yang mungkin mempunyai
konflik kendiri, masalah dalam perhubungan dengan orang lain, masalah
psikologikal ataupun masalah akademik.
Gambar 1: Bimbingan individu melibatkan interaksi antara dua
individu iaitu kaunselor dan klien.
Menjalinkan satu perhubungan
terapeutik dalam sesi bimbingan individu adalah sangat penting kerana ia
menggalak individu untuk mendalami kesusahan yang dialami. Kaunselor perlu
mengambil kira keperluan perkembangan dan keperluan khas murid-murid, sebagai
contohnya, mereka yang matang, bermasalah, sedih, miskin dan sebagainya.
Permasalahan yang boleh dibincangkan dalam kaunseling
individu adalah seperti masalah penyesuaian diri daripada satu tahap kepada
tahap lain, masalah perhubungan dan kekeluargaan, kematian, kebimbangan,
kemurungan, masalah pemakanan, penderaan seksual, identiti seksual, pemikiran
untuk membunuh diri, masalah akademik dan imej kendiri serta masalah konsep
kendiri.
Rajah 1: Masalah-masalah yang boleh dibincangkan dalam kaunseling individu.
Dalam bimbingan individu, peranan guru ialah bukan untuk
memberikan nasihat tetapi untuk menolong murid-murid untuk menguasai diri
mereka sendiri. Guru bimbingan perlu memberikan bimbingan individu kepada
murid-murid yang mempunyai konsep kendiri rendah atau mereka yang pemalu.
Justeru itu, peranan seorang guru pembimbing ialah untuk membantu murid-murid
yang mempunyai konsep kendiri yang rendah secara individu dengan menyuruh
mereka untuk menerangkan sesuatu situasi semasa dan perasaan yang mereka
merasai mengenainya, melafazkan semua emosi yang mereka merasai, menjawab
secara jujur mengenai maslah-masalah semasa mereka serta menyuarakan
keperluan-keperluan semasa dan masa depan mereka.
Gambar 2: Guru memberi bimbingan kepada murid yang mempunyai konsep kendiri rendah.
4.0
Bimbingan berkumpulan
Bimbingan kelompok
adalah satu bentuk kaunseling yang mencabar dan dinamik yang memerlukan
kemahiran professional yang lengkap daripada kaunselor. Satu kumpulan
kaunseling kelompok biasanya terdiri daripada lima hingga lapan individu atau
murid yang dibimbing oleh seorang guru konselor. Murid-murid bertemu secara konsisten
untuk mengenali satu sama lain. Dan bagaimana mereka berhubung dan
berkomunikasi dengan orang lain. Kaunseling kelompok
membuka jalan kepada individu mengubah sikap dan tingkahlakunya, mengikut nilai
dan tanggapan asal sesebuah kelompok. Semua fungsi ini digunakan dalam sesebuah
kelompok kecil dengan berkongsi masalah peribadi bersama rakan sebaya.
Matlamat
kaunseling berkumpulan ini adalah untuk membantu pertumbuhan murid dalam bidang
akademik serta mewujudkan interaksi individu yang lebih sihat. Selain itu, mewujudkan
program pencegahan yang dapat mengurangkan krisis dalam diri dan krisis di
antara individu dan mengurangkan masalah disiplin serta mewujudkan suasana yang
lebih seronok di sekolah. Kaunseling berkumpulan ini mampu menanamkan rasa
penerimaan diri sendiri dan belajar untuk megurangkan jual mahal atau tarik
diri. Serta memberi kesedaran dan menerima beberapa persamaan dalam diri
seseorang. Dan membolehkan seseorang itu sabar terhadap sebarang kesusahan.
Gambar 3: Bimbingan berkumpulan melibatkan lima atau lapan individu yang mempunyai
masalah yang sama.
Ciri-ciri kaunseling berkumpulan ini adalah memberi fokus
kepada pemikiran sedar dan tingkah laku. Penyertaan haruslah secara sukarela.
Peserta harus bersedia berkongsi pengalaman dan bersedia mengubah diri. Sebelum
menjadi peserta, penerangan yang jelas tentang objektif kelompok harus diberi
kepada peserta dan pentadbir. Bentuk kelompok yang beraneka jenis ideal jika
mempunyai 8 hingga 10 ahli yang berjumpa sekali atau dua kali seminggu selama 1
hingga 1½ jam dalam 3 hingga 5 sesi. Jumlah sesi bergantung kepada keperluan
peserta serta kemampuan kaunselor.
Peranan seorang peserta kelompok amat penting dalam
keberkesanan kelompok. Seseorang peserta mempunyai sumber teraputik untuk
menolong peserta-peserta lain. Kerahsiaan menjadi etika yang penting dalam
kaunseling kelompok. Aktiviti kaunseling hendaklah dirancanng dengan baik. Setiap
ahli kelompok boleh mencadangkan sesuatu yang boleh member kebaikan bersama. Seelok-eloknya
ahli kelompok terdiri daripada mereka yang sama peringkat kematangan umur. Seorang
kaunselor mungkin sebagai pemehati sahaja.
Dalam bimbingan kelompok, murid-murid dengan masalah yang sama bertemu
untuk berbincang masalah mereka dan berkongsi pengalaman mereka. Lama kelamaan
dengan fasilitasi dan konsultasi daripada kaunselor, mereka dapat menyelesaikan
isu-isu yang dihadapi. Bimbingan kumpulan merupakan satu alatan yang sangat
berguna untuk pembelajaran kendiridan untuk mendedahkan murid-murid kepada
cara-cara yang berbeza bagaimana rakan-rakan sebaya bertindak.
Antara kebaikan bimbingan kelompok ialah untuk memberikan murid-murid
kekuatan untuk menjadi lebih bersikap terbuka dan berkeyakinan tinggi. Selain itu,
bimbingan berkumpulan ini dapat menolong murid-murid untuk memahami diri mereka
sebagai individu dan memperkembangkan kesedaran emosi murid-murid serta
membantu murid-murid supaya menjadi lebih kuat dan berkeyakinan.
Selain daripada itu, faedah bimbingan berkumpulan ini dapat mengatasi
faedah yang diperolehi dari sesi kaunseling individu dalam cara-cara seperti
murid-murid dapat mendengar dan belajar daripada pengalaman dan idea-idea rakan
sebaya dan ini menolong membangun perasaan komitmen dan kekitaan kepada
bimbingan kumpulan melalui proses berkongsi pengalaman, masalah dan idea-idea
yang hamper sama. Murid- murid juga dapat membantu diri mereka dan rakan sebaya
yang lain dengan berada dalam satu perhubungan yang sama dalam kumpulan ini. Ini
juga membantu mereka untuk membentuk satu kefahaman mengenai individu-individu
lain. Selain itu, murid-murid akan melibatkan diri dalam proses memberi dan
menerima maklum balas dan ini membantu mereka dalam proses memahami dan
membantu diri sendiri.
Gambar 4: Individu akan mendengar dan belajar daripada pengalaman dan idea-idea
rakan sebaya
Kelebihan kaunseling kumpulan ini di antaranya ialah sangat
praktik kerana dapat mengurangkan bebanan kaunselor dan dapat menyelesai
masalah yang sama di antara klien – kliennya. Klien mendapat kebebasan untuk
meneroka masalah interpersonal dan bebas meluahkan perasaannya.Selain itu, klien
akan mendapat maklum balas yang positif dari ahli kumpulannya. Klien juga akan dapat
mencuba tingkah laku baru dalam keadaan yang selamat. Serta dapat memupuk
perasaan percaya mempercayai dan hormat menghormati di antara klien. Kaunseling
kumpulan ini dapat mewujudkan satu sistem sokongan bagi ahli kelompok. dan meningkatkan
konsep kendiri klien.
Manakala kelemahan kaunseling kelompok ini adalah kadang
kala kaunseling jenis ini tidak sesuai untuk semua klien. Klien berasa tertekan apabila berhadapan
dengan orang lain. Klien juga mingkin sukar meluahkan perasaannya kepada orang
lain jika masalahnya terlalu peribadi.
DARIPADA,
Syafarina
IPG Tuanku Bainun, Bukit Mertajam,
Pulau Pinang.
No comments:
Post a Comment